Säkra fylligare hårtillväxt och bromsa håravfall med PRP-behandling för män

Letar du efter en naturlig lösning på håravfall? Då kan en PRP-behandling vara precis vad du söker! Denna behandling använder kroppens egna resurser för att främja hårväxt och återställa en fylligare hårlinje. Med snabba resultat och minimala biverkningar är PRP-hårbehandling en säker och bekväm behandling för dig som vill återfå sin hårväxt.

PRP förebygger håravfall och gör dina hårstrån starkare

• Helt naturlig behandling som bromsar ditt håravfall och främjar din hårväxt.
  • En liten mängd blodplasma injiceras i hårbottnen.
  • Ökar blodcirkulationen och stimulera hårväxten.
  • PRP är en icke-kirurgisk behandling.
  • Smärtfri process.
  • Behandlingen tar ungefär 45 minuter.

Vad är en PRP-behandling?

PRP-behandling, eller vampyrmetoden som den också kallas för är en helt naturlig metod för att främja hårväxt och stärka hårstrån. PRP står för Platelet Rich Plasma och innebär att en liten mängd blod tas från din arm och sedan centrifugeras för att separera plasman från blodet. Plasman injiceras sedan i din hårbotten för att öka blodcirkulationen och stimulera hårväxten.

PRP är en icke-kirurgisk behandling och därför en relativt enkel och smärtfri process.

Processen tar ungefär 45 minuter och fungerar både förebyggande och för att återställa håret.

Mäns hårhälsa

Det är vanligt att män upplever håravfall i olika grad när de åldras, men det kan också hända i yngre ålder på grund av genetik, stress, sjukdomar eller medicinering. Mer än 70% av alla män upplever håravfall. Det går inte att undvika håravfall helt men det går att bromsa och förebygga.
Det är viktigt att komma ihåg att det är en vanlig och naturlig process som påverkar många män.

Ärftlighet är den absolut vanligaste orsaken till håravfall hos män och börjar runt 25 års åldern. Orsaker till håravfallet är testosteron eller DHT. Även vissa sjukdomar och stress kan påverka.

I de flesta fall märker du håravfall efter 3-4 månader och orsakerna varierar mellan män och kvinnor. Om du exempelvis lider av håravfall idag så kan du blicka bakåt i tiden för att se om du har gjort något annorlunda. Det kan handla om att du varit utsatt för extra mycket stress eller trauma. Det kan även vara så att du inte kommer ihåg när håravfallet började och även då kan vi vara behjälpliga. Tveka inte att kontakta oss.
Vanligtvis tappar vi mellan 50-150 hårstrån varje dag, det är när vi tappar mer som vi kan tänka på att det råder håravfall.

Orsaker till manligt håravfall

Som du förstår så finns det många orsaker till håravfall. Om du har bestämt dig för att göra något åt det så är det viktigt att känna till orsaken till ditt håravfall. Det finns flera faktorer som påverkar mäns hårhälsa nedan går vi igenom dessa.

Ärftlighet

Ärftligt håravfall, även känt som Androgen Alopeci, är den vanligaste typ av håravfall som drabbar män. Av de män som lider av håravfall är 70% Androgen Alopeci.

Män som har en familjehistorik av håravfall löper större risk att drabbas själva.

Symptomen på ärftligt håravfall börjar vanligtvis med att hårstrån börjar tunnas ut vid tinningarna och på hjässan. Med tiden kan håravfallet spridas och leda till att en stor del av hårstråna på huvudet faller bort, vilket kan resultera i skallighet.

En hårsäck har en tillväxtfas som kan producera fullt utvecklade hårstrån. I ung ålder brukar hårstrået växa starkt och nå sin fulla kapacitet. Det är arvsanlagen i hårsäckens tillväxtfas som avgör när vi får hårtillväxt eller håravfall. Vid ärftligt håravfall är arvsanlagen varierande och individuella av det skälet är det dessvärre svårt att veta när håravfallet startar. För män påbörjas ett ärftligt håravfall ofta i en tidig ålder medan kvinnors ärftligt relaterade håravfall märks vid klimakteriet. Det som händer är att hårsäcken krymper när vi blir äldre vilket resulterar i dels tunnare hårstrån och dels att avståndet mellan hårsäckarna ökar och vi ser lättare in i hårbotten.

Det finns flera behandlingar som kan hjälpa till att bromsa upp håravfall eller återställa håret. En av dessa behandlingar är PRP-behandling.

Om du vill veta mer om ärftligt håravfall och PRP-behandling kan du boka in en kostnadsfri konsultations hos oss på Hair TP Clinic.

DHT (Dihydrotestostreon)

Dihydrotestosteron är ett naturligt hormon i kroppen som ger upphov till hårtillväxt. DHT kan dock även vara orsaken till håravfall genom att det stryper blodtillförseln med trombocyter till hårsäckarna. Hårsäcken klarar i dessa fall inte av att producera ett fullt utvecklat hårstrå. Vid den här processen märker vi en uttunnighet i håret. Därefter faller hårstråna av och hårsäcken går in i så kallat viloläge.

Det är möjligt att använda PRP-injicering med trombocyter som stimulerar blodtillförseln till hårbotten för att förebygga håravfall och stimulera hårtillväxt.

Sjukdomar och håravfall

Det finns många sjukdomar som påverkar håret, håravfall och hårväxt. Har du haft en kraftig infektion i kroppen kan det leda till att du tappar hår. Det beror på den stress och trauma som kroppen utsatts för under infektionen.

En vanlig orsak till håravfall är alopecia areata, fläckvis håravfall. Det innebär att du får kala fläckar på huvudet eller tunnhårighet.

Sköldkörteln ligger på framsida av strupen och producerar hormoner som framförallt reglerar ämnesomsättningen.
Kroppen kan producera en bristfällig mängd av hormoner och skapa obalans. Symptomen är att känsla av trötthet, depression, frusenhet och koncentrationssvårigheter. Sköldkörteln kan även producera ett överskott av hormoner som påverkar hela kroppen. Symptomen är annorlunda från hypotyreos, istället upplevs bland annat värmekänsla, hjärtklappning och aptitlöshet. Detta kan komma att på sikt påverka kvalitén på håret.

Stress

Stress är vanligare i vårt samhälle idag och beror på alltifrån en hektisk livsstil till oförutsedda händelser. När du utsätts för stress under en lång period eller är med om en plötslig händelse som utlöser stressfaktorer i kroppen kan du börja lida av håravfall. Du kan märka det genom att du plötsligt ser mer hår när du borstar håret, på kudden eller i duschen. Detta är normalt och ofarligt, det är din kropp som försöker tala om att du är stressad. Det kan ta 3-4 månader tills din kropp reagerar med kraftig håravfall men du kan betrygga dig med att det går att återhämta sig i de flesta av fallen. Av de fall som kroppen inte återhämtar hårtillväxten naturligt kan du få hjälp av Hair TP Clinic.

Vitaminbrist

Vitaminbrist och dålig kost är två faktorer som kan påverka håravfall hos både män och kvinnor. Vår kropp behöver en mängd olika näringsämnen för att håret ska växa starkt och friskt. Om vi inte får tillräckligt med dessa näringsämnen genom vår kost kan det leda till håravfall och andra hälsoproblem.

Ett vanligt näringsämne som är viktigt för hårväxt är protein. Protein hjälper till att bygga upp hårstrån och hårbotten. Om du inte får tillräckligt med protein i din kost kan det leda till håravfall.

Andra viktiga näringsämnen för hårväxt är järn, zink, vitamin B12, vitamin C och biotin.

Om du äter för mycket socker, fett och processade livsmedel kan det påverka din hälsa negativt, inklusive hårväxt. En hälsosam kost som är rik på grönsaker, frukt, fullkorn, protein och hälsosamma fetter kan hjälpa till att hålla håret starkt och friskt.

Oavsett vad ditt håravfall beror på så vet vi att det kan vara tufft och känsloladdat. Hos oss är du alltid välkommen på en kostnadsfri konsultation där vi kan diskutera mer kring håravfall och hitta en metod som funkar för just dig.

Icke-kirurgisk behandling mot håravfall

PRP-behandlingar har blivit alltmer populära som en icke-kirurgisk behandling för håravfall hos både män och kvinnor. Det anses vara en säker och naturlig metod eftersom vi använder patientens eget blod, vilket minimerar risken för biverkningar och allergiska reaktioner.

Blodplättarna som injiceras i hårbotten innehåller olika tillväxtfaktorer som stimulerar hårsäckarna och förbättrar blodcirkulationen i hårbotten. Detta innebär att håret växer starkare, tjockare och friskare. PRP-behandlingar kräver vanligtvis flera sessioner för att uppnå bästa resultat, och det kan ta flera månader innan man ser effekterna av behandlingen. Många märker dock stor skillnad redan efter första behandlingen.

Claes Lindblom
Har varit hos Exona och Fazli på Hair TP Clinic flera gånger och gjort bl.a PRP med väldigt bra resultat. Det är en fantastisk klinik med underbara människor som brinner för sitt arbete och sina kunder. Tveka inte på att besöka denna klinik.
Oskar Bengtsson
Varit otroligt väl bemött från start. Är supersnälla och proffesionella! Kommer fortsätta komma tillbaka! Är supernöjd med resultatet dessutom!
Albanian Shqiptar
Väldigt duktiga och trevliga 😊 Rekommenderar starkt.
Ronja Hedström
Jag är Hair TP Clinic evigt tacksam. Mitt hår är tjockare och starkare än någonsin efter bara 3 prp. Mitt hår är något jag verkligen älskar med mig själv då Jag har extremt långt hår. På grund av medicinskas skäll tappade jag väldigt mycket hår och mycket av mitt självförtroende. Det har jag nu fått tillbaka. Jag rekommenderar TP hair clinic till alla. Jag önskar att jag besökt dom tidigare. Utöver fantastiskt resultat är personalen den absolut bästa, och deras klinik den vackraste i Göteborg.
D B
Yrkesskicklighet samt kundbemötande i toppklass! Efter att ha spenderat massvis med tid att utvärdera olika alternativ hos kliniker i Sverige samt i utlandet, landade valet att göra min andra HT hos HairTP Clinic, för deras erfarenhet inom branschen samt prisbild. Vid sidan om det varma bemötandet, visar teamet med Fazli och Egzona i spetsen stor engagemang kring en redan från start. Efter knappt några månader så är jag supernöjd med mitt preliminära resultat. Kan inte rekommendera denna klinik nog! 🌟
Abdulrahman Elyassir
Utmärkt resultat samt underbar personal. Rekommenderar starkt!
carolina Hultgren
Jag är vänligt nöjt med den klinik